• arrow_back Home
  • keyboard_arrow_right AM

Bank Muamalat sahut seruan Kerajaan, anjur Program Literasi Kewangan bagi Sektor Pendidikan

Spread the love

KUALA LUMPUR, 12 Ogos 2024 (Bernama) – Menyahut seruan kerajaan dan Bank Negara Malaysia bagi meningkatkan literasi kewangan dalam kalangan belia, Bank Muamalat Malaysia Berhad (Bank Muamalat) dengan kerjasama Emerging Journey Asia Sendirian Berhad (EJAsia) telah menganjurkan program kesejahteraan kewangan dan kesihatan mental di Sekolah Menengah Kebangsaan Saujana Impian, Kajang pada 10 Ogos 2024.

Program yang bertemakan ‘Memperkasakan Kesejahteraan Kewangan Masa Hadapan’ ini turut melibatkan lebih daripada 350 pelajar, ibu bapa dan guru. Ia merupakan salah satu langkah proaktif Bank Muamalat dalam meningkatkan tahap literasi kewangan di peringkat sekolah.

Menerusi program ini, pelajar, ibu bapa dan guru bukan sahaja didedahkan dengan ilmu pengurusan kewangan, malah mereka turut diberikan kesedaran mengenai isu kesihatan mental yang berkait rapat dengan kesejahteraan kewangan. 

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Bank Muamalat, Khairul Kamarudin berkata, Bank Muamalat menyokong usaha kerajaan untuk meningkatkan tahap celik kewangan dalam kalangan belia bagi menjamin kelestarian sumber kewangan individu, kesejahteraan masyarakat dan pengukuhan ekonomi negara. 

“Dalam keadaan ekonomi yang mencabar, isu kewangan adalah antara masalah utama yang membelenggu masyarakat terutamanya golongan belia yang terjebak dengan hutang-hutang yang tidak mampu dibayar. Sejak 2019 hingga Disember 2023, mengikut data Jabatan Insolvensi Malaysia seramai 6,996 belia berusia 35 tahun ke bawah telah didaftarkan bankrap dan hal ini berlaku akibat kekurangan ilmu pengurusan kewangan di peringkat awal.

“Selari dengan usaha bersepadu kerajaan dan Bank Negara Malaysia untuk meningkatkan tahap literasi kewangan melalui pendidikan, Bank Muamalat mengambil pendekatan ini bagi membantu mereka secara holistik, terutamanya menerusi kemahiran, latihan dan pendidikan kesihatan mental.”

Sejak 25 tahun lalu, Bank Muamalat komited untuk mencipta kehidupan lebih baik, bersama dengan menyokong isi rumah untuk menghadapi cabaran kewangan serta menjamin kesejahteraan kehidupan mereka dengan menawarkan penyelesaian pembiayaan mengikut keperluan dan kesesuaian para pelanggan.

Dalam pada itu, Profesor Adjung Dr. Sangeeta Kaur, Ketua Pegawai Eksekutif EJAsia berkata, inisiatif ini amat penting untuk memahami punca dan faktor masalah kewangan yang bermula sejak dari usia muda. Melalui penyelidikan kami, mereka yang berhutang tiga kali lebih cenderung untuk membunuh diri. Oleh itu, golongan ini harus lebih arif dalam pengurusan kewangan supaya tidak terjerat dalam kancah hutang. 

Untuk maklumat lanjut berkenaan usaha meningkatkan kadar literasi kewangan Bank Muamalat, sila layari www.muamalat.com.my atau hubungi Pusat Khidmat Pelanggan Bank Muamalat di talian 03-2600 5500, atau kunjungi cawangan Bank Muamalat yang berhampiran.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation