Siab Holdings Rekod Keuntungan Berturut-Turut Pada S2 TK2024

Spread the love

KUALA LUMPUR, 26 OGOS 2024 – Siab Holdings Berhad (“Siab” atau “Syarikat”), pemain mapan dalam industri pembinaan Malaysia, mengumumkan keputusan kewangannya bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2024 (“S2 TK2024”), menandakan suku kedua yang menguntungkan berturut-turut. Syarikat mencapai keuntungan kasar RM2.55 juta, peningkatan ketara berbanding kerugian kasar RM3.04 juta yang dilaporkan pada suku yang sama tahun sebelumnya (“S2 TK2023”).

Bagi S2 TK2024, Siab mencatatkan hasil sebanyak RM38.26 juta, menurun daripada RM67.36 juta pada S2 TK2023. Pengurangan hasil sebahagian besarnya disebabkan oleh kurang projek yang sedang dijalankan berbanding suku tahun yang sama tahun sebelumnya.

Berbanding dengan pendapatan S1 TK2024 sebanyak RM26.26 juta, Syarikat mencapai peningkatan hasil yang kukuh sebanyak 45.7% pada suku kedua, didorong terutamanya oleh tahap aktiviti pembinaan yang lebih tinggi dalam projek yang sedang dijalankan. Projek pembinaan terkenal yang diperoleh baru-baru ini termasuk pembinaan kilang pemprosesan bernilai RM94.28 juta oleh Mahsuri Food Sdn. Bhd. dan projek hartanah kediaman bernilai RM106.80 juta oleh Murni Lapisan Sdn. Bhd., anak syarikat tidak langsung IJM Land Berhad. Di sebalik pertumbuhan hasil ini, Siab mengekalkan keuntungan sebelum cukai (“PBT”) yang konsisten sebanyak RM0.11 ​​juta, mencerminkan PBT yang dicatatkan pada S1 TK2024. Keuntungan yang mantap ini menekankan keberkesanan fokus berterusan Syarikat terhadap pengurusan kos dan kecekapan operasi.

Ng Wai Hoe, Pengarah Urusan Kumpulan Siab Holdings Berhad 

Ng Wai Hoe, Pengarah Urusan Kumpulan Siab Holdings Berhad mengulas, “Kami digalakkan oleh keupayaan kami untuk mengekalkan keuntungan untuk suku kedua berturut-turut. Pengambilalihan Taghill Projects Sdn. Bhd. (“Taghill”) telah memainkan peranan penting dalam meningkatkan portfolio projek kami, membolehkan kami memanfaatkan kekuatan masing-masing dan mengukuhkan lagi kedudukan pasaran kami Dengan penambahan pemimpin berpengalaman baru-baru ini, kami lebih optimistik tentang masa depan persekitaran pasaran, dengan komitmen untuk menyampaikan nilai kepada pemegang kepentingan kami.”

Sebagai imbasan, Siab telah menyelesaikan pelaksanaan terbitan hak yang mengumpul lebih RM92.00 juta. Ini menyokong pengambilalihan Taghill, sebuah projek pembinaan dan syarikat perunding pengurusan kontrak. Buku pesanan Kumpulan berjumlah RM1.48 bilion pada 30 Jun 2024 dan Taghill telah komited kepada jaminan keuntungan sekurang-kurangnya RM24.00 juta untuk tahun kewangan 2024 dan 2025 secara terkumpul.

Selain itu, Lembaga Pengarah Siab Holdings Berhad telah mengumumkan cadangan untuk menukar nama Syarikat kepada Taghill Holdings Berhad (“Taghill”), mencerminkan integrasi strategiknya dengan Taghill Projects Sdn. Bhd. Nama yang dicadangkan ini tertakluk kepada kelulusan pemegang saham pada Mesyuarat Agung Luar Biasa (“EGM”) pada 18 September 2024.

Industri pembinaan di Malaysia berkembang sebanyak 6.3% daripada RM53.44 bilion pada 2022 kepada RM56.69 bilion pada 2023 dan dijangka terus berkembang sebanyak 6.8% kepada RM60.49 bilion pada 2024. Pertumbuhan ini disokong oleh pembangunan terbesar yang pernah berlaku peruntukan perbelanjaan sebanyak RM99.0 bilion yang digariskan dalam Belanjawan MADANI ke-2, yang dijangka memacu pertumbuhan yang besar merentas semua subsektor industri. Selain itu, tumpuan berterusan Kerajaan Malaysia terhadap pemilikan rumah, dengan peruntukan berjumlah RM2.47 bilion untuk projek perumahan, meletakkan Siab untuk memanfaatkan peluang ini. Dengan lembaga pengarah yang lebih kukuh dan keupayaan yang dipertingkatkan, Siab bersedia untuk menyampaikan nilai jangka panjang kepada pemegang kepentingannya dalam pasaran yang semakin berkembang ini.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation