• arrow_back Home
  • keyboard_arrow_right AM

Timbalan Menteri Kesihatan turun padang

Spread the love

KUCHING, 16 Jan – Timbalan Menteri Kesihatan, Lukanisman Awang Sauni turun padang dalam siri lawatan kerjanya bagi melihat keadaan klinik-klinik kesihatan seluruh Sarawak dan menilai keperluan serta memastikan permohonan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Ia bertujuan mendapatkan peruntukan khusus bagi penambahbaikan klinik-klinik kesihatan merangkumi kategori daif atau klinik yang berfungsi tetapi memerlukan asetaset bagi memudahkan proses rawatan kepada pesakit.

“Kami telah menerima kertas kerja daripada pihak kesihatan negeri berkaitan perkhidmatan talian internet berasaskan satelit untuk disediakan di klinik-klinik kesihatan kawasan luar bandar bagi menyediakan perkhidmatan visual ataupun melalui televideo untuk membuat diagnostik kesihatan.

“Kertas kerja tersebut turut dibentangkan kepada Menteri sebentar tadi dan pihak kami akan mengadakan perbincangan antara kementerian terutamanya Kementerian Komunikasi Digital (KKD) untuk mendapatkan satu perkhidmatan yang dapat disediakan bagi membantu pihak KKM menyediakan perkhidmatan ini di klinik-klinik kesihatan,” ujarnya semasa lawatan kerja ke Klinik Kesihatan Bako pagi semalam.

KKM juga akan menyelesaikan beberapa keperluan-keperluan asas terutama sekali kerosakan kecil dan berharap agar pembentangan bajet oleh Perdana Menteri selaku Menteri Kewangan dapat memberikan tumpuan khusus kepada klinik-klinik di seluruh Malaysia.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation