5,000 rakyat Malaysia akan dilatih bagi mendapat pekerjaan di syarikat global India

Spread the love

PUTRAJAYA, 25 Ogos 2024 – Tujuh syarikat India global di Malaysia telah memberi komitmen untuk melatih dan menggaji sekurang-kurangnya 5,000 rakyat Malaysia susulan Memorandum Persefahaman (MoU) yang telah ditanda tangani di antara Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) dan Persatuan Kebangsaan Perisian dan Perkhidmatan Syarikat (Nasscom).

Skim latihan dan penggajian dengan tujuh syarikat tersebut akan berlangsung selama tiga tahun, bermula tahun ini. Lebih banyak syarikat sedang dalam perbincangan untuk menjadi sebahagian daripada inisiatif ini.

Perkongsian antara MDEC dan Nasscom akan melihat bakat tempatan dilatih dalam beberapa bidang utama dalam sfera digital, iaitu Kecerdasan Buatan (AI) Generatif, keselamatan siber, pembangunan perisian dan teknologi Generasi Seterusnya.

Menteri Digital, Gobind Singh Deo, yang menyaksikan pertukaran MoU di New Delhi, India pada 21 Ogos 2024, menyambut baik perkongsian tersebut kerana membangunkan bakat mahir adalah fokus utama Kementerian yang diterajuinya.

“Kerajaan MADANI terus membina infrastruktur bertaraf dunia dan mencipta kepercayaan digital untuk menarik pelabur, komponen penting untuk mempercepat hasil adalah bakat,” kata Gobind.

“Mencipta bakat adalah sangat penting dalam dunia digital yang berkembang pesat ini, di mana teknologi baru berkembang setiap hari. Ia bermula dengan mendidik belia, sambil meningkatkan kemahiran dan kemahiran mereka yang sudah berada dalam tenaga kerja.

Ini adalah untuk memastikan tiada siapa yang tertinggal dalam usaha kita untuk mencipta sebuah negara digital,” tambah beliau.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation