• arrow_back Home
  • keyboard_arrow_right AM

Melaka ‘duta’ promosi nanas

Spread the love

Oleh Nursaliawati Salberi / MELAKA HARI INI

BANDA HILIR 11 Ogos – Negeri Melaka memainkan peranan penting dalam membantu Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia (LPNM) mempromosikan buah-buahan itu hingga ke luar negara.

Pengerusinya, Sheikh Umar Bagharib Ali berkata, meskipun Melaka sebuah negeri yang kecil dan tanaman nanasnya tidak sehebat Sarawak dan Johor, namun negeri pelancongan itu memainkan peranan penting sebagai duta tidak rasmi untuk mempromosikan buah-buahan itu.

SEKITAR pengagihan nanas secara percuma di Bangunan Stadthuys, Banda Hilir. – MELAKA HARI INI

“Untuk tanaman nanas ini setiap negeri ada kekuatan berbeza seperti Sarawak, mereka bercadang untuk membuka lagi 20 hektar tetapi Melaka tidak mampu lakukan itu tetapi saya katakan kita akan fokus kepada agropelancongan.

“Walaupun kecil, Melaka memainkan peranan penting dalam mempromosikan nanas kerana negeri ini menjadi pusat tumpuan pelancong dan sekali gus berfungsi sebagai duta tidak rasmi.

“Apabila pelancong ke negeri ini merasai kelazatan nanas, mereka akan membawa cerita dan pengalaman meraka tentang kelazatan nanas Malaysia ke seluruh dunia,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Program Jelajah Hari Nanas Malaysia Peringkat Negeri Melaka 2024, yang disempurnakan Exco Kemajuan Desa, Pertanian dan Keterjaminan Makanan negeri, Dr. Muhamad Akmal Saleh di Bangunan Stadthuys, di sini, malam tadi.

Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif Menara Taming Sari Berhad (MTSB), Nasrul Ahmad dan Datuk Bandar Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), Datuk Shadan Othman.

Menurutnya, LPNM juga akan menjadikan Melaka sebagai hab pengumpulan nanas bagi zon tengah dalam usaha menyumbang kepada industri nanas.

“Pada April lalu kita telah pun membuka Pusat Pengumpulan Nanas di Pusat Koreksional Jasin dan hab itu nanti akan mengumpulkan hasil tanaman dari Selangor, Negeri Sembilan serta Melaka.

“Ini kekuatan yang boleh dimainkan oleh Melaka dalam industri nanas di Malaysia,” katanya.

Jelasnya, dengan sambutan yang menggalakkan LPNM berhasrat menjadikan nanas sebagai buah kebangsaan dan simbol kebanggaan negara menjelang 2025.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation