Monash University Malaysia Menerima Dana dari PETRONAS untuk Penyelidikan Tenaga

Spread the love

KUALA LUMPUR, MALAYSIA – Media OutReach Newswire – 24 September 2024 – Monash University Malaysia dengan sukacitanya mengumumkan bahawa tujuh cadangan penyelidikan telah berjaya memperoleh pembiayaan daripada PETRONAS. Perkongsian strategik ini mencerminkan komitmen bersama untuk memajukan penyelidikan inovatif dalam sektor tenaga yang memfokuskan kepada penyelesaian lestari untuk menangani cabaran tenaga global yang mendesak pada masa kini dan masa hadapan.

PETRONAS telah menganugerahkan sejumlah RM71 juta dalam bentuk geran penyelidikan melalui Dialog Kerjasama Akademia-PETRONAS (PACD), sebuah inisiatif kompetitif yang melibatkan 588 pemohon. 61 penyelidik dari 25 universiti telah dipilih untuk menerima geran, dengan Monash University Malaysia menjadi salah satu institusi yang berjaya.

Anugerah tersebut disampaikan oleh Timbalan Menteri Pendidikan Tinggi Malaysia, YB Datuk Ts Mustapha Sakmud, bersama dengan Naib Presiden Kanan Pengurusan Petroleum Malaysia, Datuk Ir. Bacho Pilong.

“Saya percaya bahawa salah satu penyelesaian potensi kepada cabaran pelaburan modal tinggi yang diperlukan untuk masa depan yang lestari adalah melalui penemuan teknologi. Ini memerlukan kita untuk melabur dengan lebih banyak dalam penyelidikan dan pembangunan, menjadikan kerjasama antara akademia dan industri penting,” kata Datuk Ir. Bacho Pilong.

Dana tersebut diperuntukkan kepada bidang penyelidikan yang selaras dengan trend global yang sedang berkembang, dengan memberi fokus kepada sektor seperti tenaga karbon rendah dan boleh diperbaharui. Ini termasuk sistem penangkapan dan penyimpanan karbon, pembangunan bioenergi, penjanaan hidrogen yang cekap, dan meningkatkan kecekapan operasi melalui analitik data dan AI.

Berikut merupakan penerima dana dari Monash University Malaysia:

  1. Profesor Ir. Dr Chan Eng Seng, Fakulti Kejuruteraan: “Microalgae oil Biorefinery: Identification, quantification and characterisation of lipid derivatives from crude lipids extracted from microalgae.”
  2. Dr Song Cher Pin, Fakulti Kejuruteraan: “Biorefinery of defatted microalgae: Separation. identification, characterization and valorization of defatted microalgae.”
  3. Dr Surya Nurzaman, Fakulti Kejuruteraan: “Aerial perching for contact-based inspection in oilfield installations based on soft robotics.”
  4. Profesor Raphael Phan, Fakulti Teknologi Maklumat: “Æinstein: Adversarial AI amongst Materials Discovery Domains.”
  5. Dr Patrick Tang, Fakulti Kejuruteraan: “Modelling and Knowledge-informed Control of Microalgae Lipids Metabolism under Diverse Environmental Stresses.”
  6. Dr Lau Ee Von, Fakulti Kejuruteraan: ” Microalgae in CO2 capture and renewable energy.”
  7. Profesor Chai Siang Piao, Fakulti Kejuruteraan: “Development of electro-catalyst for CO2 reduction study from flaring or post-combustion.”

Projek-projek ini meliputi bidang kritikal seperti tenaga boleh diperbaharui, pengurangan CO2, hidrogen hijau, AI, dan robotik—penyelidikan yang selaras dengan misi Monash University Malaysia untuk menangani isu-isu global utama dan memacu kemajuan teknologi.

“Kerjasama dengan PETRONAS ini merupakan tonggak penting dalam usaha berterusan kami untuk memajukan penyelidikan yang memberi impak nyata. Dengan bekerjasama, kita bukan sahaja meneroka penyelesaian untuk cabaran tenaga hari ini, tetapi juga membantu membentuk masa depan yang lestari. Pelbagai projek penyelidikan yang dibiayai melalui kerjasama ini menunjukkan kekuatan dan inovasi komuniti akademik kami. Saya yakin bahawa hasil daripada inisiatif-inisiatif ini akan menyumbang kepada kebaikan masyarakat, baik di peringkat tempatan mahupun global,” kata Profesor Dato’ Dr. Faisal Rafiq Bin Mahamd Adikan, Naib Presiden (Penyelidikan & Pembangunan) di Monash University Malaysia.

Ketika dunia menghadapi tekanan yang semakin meningkat untuk beralih kepada sumber tenaga yang lebih bersih dan cekap, kerjasama antara akademia dan industri menjadi semakin penting. Kerjasama dengan PETRONAS ini menekankan kepentingan perikatan sedemikian dan mengukuhkan peranan institusi akademik seperti Monash University Malaysia dalam membentuk masa depan tenaga.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation