Pesuruhjaya Perlindungan Data Peribadi siasat insiden Keselamatan Siber melibatkan Prasarana Malaysia Berhad

Spread the love

KUALA LUMPUR, 5 September 2024 – Kementerian Digital memandang serius insiden keselamatan siber ke atas infrastruktur teknologi maklumat Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) yang melibatkan serangan perisian tebusan (ransomware) yang dimuat naik oleh kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai RansomHub dalam laman web gelap pada 25 Ogos 2024.

Menurut Kementerian Digital dalam satu kenyataan media, pejabat Pesuruhjaya Perlindungan Data Peribadi (PDP) telah dimaklumkan mengenai insiden siber Prasarana pada 26 Ogos 2024.

“Pejabat Pesuruhjaya PDP telah mengeluarkan arahan kepada pihak Prasarana untuk menghantar pelaporan Pemberitahuan Pelanggaran Data (Data Breach Notification – DBN) selewat-lewatnya pada 29 Ogos 2024, di mana pihak Prasarana telah melakukan sedemikian.

Pejabat Pesuruhjaya PDP akan menjalankan siasatan untuk menentukan jenis pelanggaran dan mengenal pasti jenis data yang terlibat. Pejabat Pesuruhjaya PDP juga akan menyiasat sekiranya berlaku sebarang pelanggaran peruntukan Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 [Akta 709], serta tindakan susulan yang perlu diambil.

CyberSecurity Malaysia, salah satu agensi di bawah Kementerian Digital, turut memberikan bantuan teknikal dalam proses penyiasatan ini.” kata kenyataan tersebut.

Sementara itu, Menteri Digital Gobind Singh Deo berkata adalah amat penting untuk undang-undang
bertindak mengikut haluannya apabila Pesuruhjaya menerima notifikasi mengenai pelanggaran data.

“Kita mempunyai undang-undang yang menekankan agar kepentingan data peribadi dilindungi. Kita perlu tegas mengenai perkara ini. Pesuruhjaya akan mengambil langkah sewajarnya dalam memastikan siasatan terperinci dijalankan, dan memastikan tindakan susulan diambil berdasarkan hasil siasatan,” tambahnya lagi.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation