Perpaduan melalui Seni Budaya perkukuhkan perpaduan masyarakat berbilang kaum

Spread the love

PUTRAJAYA, 18 September 2024 – Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) dengan kerjasama Perbadanan Putrajaya (PPj) akan menganjurkan Festival Budaya Putrajaya 2024 yang bertemakan “Perpaduan melalui Seni Budaya” selama tiga (3) hari bermula 20 hingga 22 September 2024 bertempat di Dataran Putrajaya, Presint 3, Putrajaya.

Menurut MOTAC, program itu akan menampilkan pelbagai aktiviti seni, budaya, warisan serta pelancongan dan ia terbuka kepada orang awam.

“Matlamat utama penganjuran program ini adalah bertujuan untuk memperkukuhkan perpaduan di kalangan masyarakat berbilang kaum, sambil mengetengahkan seni dan warisan Malaysia kepada pelancong tempatan dan antarabangsa. Program ini dijangka dapat meningkatkan kesedaran umum tentang pentingnya memelihara dan mempromosikan warisan budaya Malaysia yang kaya dan unik.” kata MOTAC.

Program yang menjadi tumpuan orang ramai setiap tahun tersebut diteruskan atas saranan YAB Perdana Menteri untuk menjadikannya sebuah program tahunan/ signature program kerana berpotensi untuk menarik kemasukan pelancong asing.

“Secara tidak langsung, usaha ini dapat menyumbang ke arah mempromosikan kempen Tahun Melawat Malaysia 2026 (VM2026). Penglibatan pelancong tempatan dan antarabangsa akan dapat membantu memperkukuhkan industri pelancongan negara serta meningkatkan pendapatan ekonomi setempat.

Pelbagai aktiviti menarik menanti para pengunjung pada tahun ini. Antaranya, Malam Gala Warna Warni MADANI, Pameran Demonstrasi dan Interaktif Seni Budaya Warisan, Penjualan Produk Kraf, Produk Komuniti dan Produk Tradisional, Pameran dan Jualan Produk Pelancongan Domestik dan Antarabangsa, Pencungkilan Bakat Seni dan Budaya, Persembahan teater secara PERCUMA bertajuk “Cinta Ahmad Mutawakkil”, Program Jelajah Makan Putrajaya serta Pavilion pameran Indahnya Putrajaya.” tambah MOTAC.

Acara kemuncak adalah Majlis Perasmian Malam Gala Warna Warni MADANI yang akan disempurnakan oleh YAB Dato’ Seri Anwar bin Ibrahim, Perdana Menteri pada 21 September 2024, jam 8.00 malam. Orang ramai dijemput hadir ke acara tersebut bermula jam 9.00 pagi hingga 11.00 malam.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation