SDCG MULAKAN DAGANGAN DI PASARAN ACE DENGAN HARGA PEMBUKAAN KUKUH RM0.500

Spread the love

Syarikat untuk Memacu Pertumbuhan dan Prestasi dalam Penyenaraian Pasca Penyenaraian Penyelesaian Penjimatan Tenaga

KUALA LUMPUR, 19 SEPTEMBER 2024 Solar District Cooling Group Berhad (“SDCG”) dengan bangganya menandakan penampilan sulungnya hari ini di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad (“Bursa Securities”). Saham dibuka pada RM0.500 sesaham, mencerminkan keyakinan pasaran yang teguh dan mencapai premium 31.6% yang ketara berbanding harga IPO RM0.380 sesaham.

SDCG dan anak syarikatnya (“Kumpulan”) terlibat terutamanya dalam penyediaan dan penyelenggaraan BMS, sistem haba suria dan perkhidmatan penjimatan tenaga. Kumpulan mempunyai rekod prestasi yang terbukti dalam meningkatkan kecekapan tenaga merentas sektor penjagaan kesihatan, hospitaliti dan perindustrian.

Kumpulan SDCG terlibat dalam menyediakan perkhidmatan prestasi tenaga kepada syarikat konsesi yang menyediakan perkhidmatan sokongan hospital untuk hospital awam. Syarikat konsesi melibatkan SDCG Group sebagai subkontraktor untuk menjalankan kerja kecekapan tenaga yang berkaitan dengan pemasangan sistem air panas terma solar hibrid, dan untuk beberapa kontrak, pemasangan semula lampu pendarfluor lampu LED.

Kumpulan SDCG telah disenaraikan di bawah nama saham “SDCG” hari ini dengan kod saham “0321.”

Dengan rekod prestasi dalam menyediakan Sistem Pengurusan Bangunan (“BMS”) dan sistem haba suria, SDCG ialah pemain yang mantap dalam bidang BMS dan sistem air panas terma suria yang disokong oleh pengalaman industri selama 17 tahun. Penyelesaian dan dedikasi Kumpulan terhadap kemampanan telah memainkan peranan dalam meningkatkan kecekapan tenaga untuk pelanggannya dan menyokong objektif alam sekitar, sosial dan tadbir urus (“ESG”) mereka, termasuk mengurangkan jejak karbon dan meningkatkan kecekapan operasi.

Solar District Cooling Group Berhad berjaya memperoleh kira-kira RM45.1 juta dari tawaran awam permulaannya dan jumlah itu diperuntukkan seperti berikut: RM1.9 juta untuk pembesaran ibu pejabat di Kajang, Selangor; RM5.0 juta untuk bon tender dan/atau bon prestasi untuk projek masa hadapan; RM18.7 juta untuk pembelian bahan untuk segmen BMS, dan sistem haba suria dan segmen perkhidmatan penjimatan tenaga; RM12.7 juta untuk keperluan modal kerja; RM2.5 juta untuk perbelanjaan modal dan RM4.3 juta untuk pembayaran perbelanjaan penyenaraian.

Pengerusi Bebas Bukan Eksekutif Solar District Cooling Group Berhad, Ir. Dr. Khairul Azmy Bin Kamaluddin menyatakan, “Hari ini menandakan satu peristiwa penting dalam perjalanan Solar District Cooling Group Berhad. Penyenaraian yang berjaya di Pasaran ACE Bursa Malaysia ini adalah bukti kerja keras dan dedikasi pasukan kami. Kami teruja untuk memasuki babak baharu ini, di mana kami akan terus menumpukan pada memajukan Sistem Pengurusan Bangunan dan sistem terma suria kami, meningkatkan kecekapan tenaga, dan mempromosikan penjagaan alam sekitar.”

Beliau juga menambah, “Dengan penyenaraian ini, kami berada pada kedudukan yang baik untuk mempercepatkan rancangan pengembangan kami, terutamanya dalam tawaran fotovoltaik solar, dan untuk mengukuhkan kapasiti kami untuk membida projek yang lebih besar dan lebih kompleks. Komitmen kami terhadap kemampanan akan membimbing kami semasa kami merebut peluang baharu dan mencipta nilai berkekalan untuk pemegang saham dan pemegang kepentingan kami.”

Mercury Securities Sdn. Bhd. ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin, dan Ejen Penempatan untuk IPO ini.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation