EKOSISTEM PADI-IKAN-ITIK YANG TERSENARAI DI UNESCO MEMBERI MANFAAT KEPADA GUIZHOU DI BARAT DAYA CHINA

Spread the love

EKOSISTEM PADI-IKAN-ITIK YANG TERSENARAI DI UNESCO MEMBERI MANFAAT KEPADA GUIZHOU DI BARAT DAYA CHINA

 Padi memasuki musim menuai di Perbandaran Jiabang, Daerah Congjiang, Wilayah Guizhou di barat daya China

GUIYANG, China, 19 Sept (Bernama) — Daerah Congjiang, Wilayah Guizhou di barat daya China, yang menempatkan banyak kumpulan etnik, mewarisi satu pertanian tradisional Cina kuno dan mempesonakan — terbentang luas di lereng-lereng gunung yang diukir menjadi bendang sawah di mana padi, ikan dan itik membiak dan tumbuh subur di dalam kewujudan bersama.
 
Kejayaan pertanian yang mengagumkan itu untuk menanam padi satu musim, memelihara sekumpulan ikan dan menternak sekumpulan itik di dalam sawah padi yang sama telah diwarisi selama beribu-ribu tahun di Congjiang.
 
Ekosistem padi-ikan-itik di daerah itu telah disenaraikan sebagai satu projek perintis untuk perlindungan Sistem Warisan Pertanian Penting Global (GIAHS) pada tahun 2011, dan menjadi kumpulan pertama bagi warisan kebudayaan pertanian penting di China pada tahun 2013.
 
Dengan permulaan musim solar tradisional Hujan Bijirin China, atau Guyu, aktiviti pertanian akan bermula dengan pesat di sawah bendang berteres. Petani meletakkan anak benih padi ke dalam sawah, dan pada masa yang sama, menempatkan anak-anak ikan. Apabila anak ikan itu membesar selebar dua hingga tiga jari, anak-anak itik yang baharu menetas juga akan dimasukkan ke dalam sawah bendang itu. 
 
Sawah padi itu menyediakan makanan semula jadi bagi ikan dan itik, dan ikan dan itik itu menghapuskan perosak dan rumpai dari sawah bendang itu, sekali gus mengurangkan penggunaan racun perosak dan racun herba. Najis ikan dan itik menyediakan baja organik semulajadi untuk padi. Padi, ikan dan itik dituai dari satu sawah pada masa yang sama.
 
Daerah itu telah menggunakan sepenuhnya ekosistem padi-ikan-itik itu, melindungi warisan kebudayaan pertanian dan membantu penduduk tempatan membasmi kemiskinan dan pada masa yang sama mencapai penggiatan semula luar bandar. 
 
Semasa persidangan ke-15 bagi Pihak Berkepentingan kepada Konvensyen Bangsa-bangsa Bersatu mengenai Kepelbagaian Biologi yang diadakan di Kanada pada Disember 2022, ekosistem padi-ikan-itik di Daerah Congjiang telah menunjukkan kepada dunia mengenai kebijaksanaan nenek moyang mereka mengenai pengalaman pertanian dan pemuliharaan kepelbagaian biologi bagi penduduk tempatan untuk beribu-ribu tahun.
 
Pada tahun 2023, ekosistem padi-ikan-itik di Congjiang telah dikumpul dan diiktiraf di atas kecemerlangannya semasa panggilan keempat bagi Pencarian Global mengenai Amalan Terbaik Pengurangan Kemiskinan. 
 
Daerah Congjiang mempunyai Kam Rice of China, sejenis beras istimewa yang telah ditanam untuk makanan selama beribu-ribu tahun oleh orang Dong tempatan di Guizhou. Dengan kumpulan etnik menyumbang 90 peratus daripada penduduknya, daerah itu adalah tempat kepada budaya etnik yang kaya dan berwarna-warni dan terkenal sebagai taman gen kebudayaan ekologi negara.
 
Dengan memasuki perkampungan pergunungan di daerah itu, kediaman tradisional, menara dram dan bangsal purba kelihatan berselerak. Semasa musim menuai pada musim luruh, barisan padi emas yang tergantung di kampung-kampung, membentuk semula satu landskap yang indah. 

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation