trending_flat

Kerajaan pandang serius isu CrowdStrike

PUTRAJAYA 24 Julai 2024 - Dalam satu sidang media yang diadakan hari ini, Menteri Digital Gobind Singh Deo telah telah membentangkan laporan terkini mengenai isu CrowdStrike yang telah menjejaskan sistem teknologi maklumat seluruh dunia, termasuk negara kita Jumaat yang lalu. Menurut Gobind, walaupun insiden tersebut berlaku akibat kelemahan kemas kini perisian CrowdStrike dan bukannya serangan siber, pihak Kerajaan tetap memandang serius perkara itu, dan terus komited untuk memantapkan tadbir urus bagi mendepani cabaran-cabaran semasa dan pada masa hadapan dengan lebih baik. "Saya juga telah mengumumkan beberapa pelan pihak Kerajaan untuk menangani isu buli siber. Antaranya ialah penubuhan jawatankuasa yang melibatkan Kementerian Digital, Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Komunikasi, dan Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi). Kami bakal mengadakan semakan menyeluruh Akta Kanun Keseksaan (Akta 574) bagi menangani buli siber, dan pindaan-pindaan tersebut akan dibentangkan di Parlimen […]

trending_flat

Gempa bumi sederhana di Rantau Timor, Indonesia

Satu kejadian gempa bumi sederhana telah berlaku di  Rantau Timor, Indonesia pada jam 4:08 petang tadi. Jabatan Meteorologi Malaysia (MET Malaysia)  melaporkan tiada ancaman tsunami kepada Malaysia dari kejadian tersebut. Maklumat kejadian itu seperti mana dilaporkan oleh MET Malaysia adalah seperti berikut : Waktu Kejadian: 4:08 petang, 24 Julai 2024Koordinat: 10.5° Selatan 123.6° TimurLokasi: Rantau Timor, IndonesiaMagnitud: 5.4Jarak: 31km Selatan dari Kupang,IndonesiaKedalaman: 10 km MET Malaysia akan maklumkan jika terdapat perkembangan lanjut atau maklumat.

trending_flat

Gempa bumi sederhana di Barat Papua, Indonesia

Satu kejadian gempa bumi sederhana telah berlaku di Barat Papua, Indonesia pada jam 8:22 pagi tadi. Jabatan Meteorologi Malaysia (MET Malaysia)  melaporkan tiada ancaman tsunami kepada Malaysia dari kejadian tersebut. Maklumat kejadian itu seperti mana dilaporkan oleh MET Malaysia adalah seperti berikut : Waktu Kejadian: 8:22 pagi, 24 Julai 2024Koordinat: 3.1° Selatan 139.2° TimurLokasi: Barat Papua, IndonesiaMagnitud: 5.1Jarak: 184km Barat Daya dari Jayapura,IndonesiaKedalaman: 72 km MET Malaysia akan maklumkan jika terdapat perkembangan lanjut atau maklumat.

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation